tisdag 20 november 2007

Ordning på torpet !


Först måste jag tacka ER ALLIHOPA för alla goa kommentarer , dem gör mig så glad ! Men EnVilsenLoppa måste reda ut saker och ting bara . Ja tror en del av er fick intrycket av att jag är en liten nätt person ...jag önskar att så vore . Men jag fick min hallspegel billigt utanför Lustiga Huset på Gröna Lund , så den gör mig inte rättvisa ...eller så är det , det den gör ;-)

Sen har några av er undrat över locktången jag "vunnit" på tradera , huruvida det är det , eller en manick man veckar örngottsband med . Se bild ovan ! Jag har för mig att vi fick prova någon liknande när jag gick på frisörlinjen ( ngn gång på stenåldern ) men det kallades onduleringstång . Men ni är ju så kloka och kunniga så någon kanske vet vad det är !?

Så det blir någon ordning på torpet ;-)

Tisdagskramar !

11 kommentarer:

Lisas torp sa...

Hej du!

Jodå visst är det en locktång! Jag har även blivit lockad med en sån i mina späda barnaår. Mamma värmde den på spisen först, sen gällde det att se upp så man inte blev bränd på örat eller så.
Det hände också att den blev för varm så att mitt blonda hår blev alldeles gult..!
Nåja..det är nog hundra år sen!

Ha det gott!

Kram Lisa (ett gammalt fossil:-))

Wickans värld sa...

Nu när jag har en bild på den ska jag visa min arbetskamrat som har auktionsfirma vad det är - en krustång för örngott eller hår!
Vi pratade om en sån här sak förra veckan!!
Ha det bra!

Goa sa...

Du lilla Loppan min....tänk om du höll lika hårt i plånboken som jag...så hade du inte köpt en sak som du sen får fråga på "nätet" vad man ska ha den till!!! Du är verkligen ute på hal is..*thi,hi*
Jag tror at detta är en gyn-sked...du vet en sån som används för att se lite bättre..;)
Kram från mig...till dig i din lilla klänning!!
*Thi,hi-igen*kan inte sluta pladdra...sorry*

Goa sa...

Sorry!!
Det var ju du som började..:)
Jag brukar gå till veterinär vart tredje år..*thi,hi*
Den galna!

Anonym sa...

*haha* En sån hallspegel vill jag med ha! Eller --- i klädkammaren skulle den sitta fint. *s*

Ewa sa...

Ja fy 17. Minns de som berättat om dessa tänger, hur de brände sig både här och där, och att det rök och osade bränt från håret. Men, som det gamla ordspråket säger: Ska man vara fin, får man lida pin. He he... Men det fanns även tänger förr som man "krusade" banden på örngotten. Så din syster har rätt. Vet dock inte hur de såg ut, och vad som var skillnaden. Man kanske kunde använda samma?!

Kikar in en snabbis och önskar en bra dag från kalla Kalix.

/Ewa

Anonym sa...

TisdagsKRAM tillbaka om dej! Sorry, kan inte bringa ordning till ditt torp, ingen aning om vad det där är, men tycker att någonstans i mina egna gömmor har jag sett något liknande *ska leta*

Jättemysig bild...spegeln, köket...! Vilken KÄNSLA av hemtrevnad *tycker om*

Min dotter och svärson har en lustig spegel från IKEA, och den blir jag såå smal i så jag skrattar förtjust varje gång jag hälsar på där :-)

Evelinas hus sa...

Vilken jättemysig bild.
Kram Caroline

Anonym sa...

Tack för tipset! Nu vet jag var min "nya" locktång ska bo nånstans, på min pigtittare som finns i torpet, att jag inte kom på det själv? Är det fult att härmas???

Onsdagskramen...

Ewa sa...

Hej Lotta, och tack för ditt inlägg.

De där "krusidullerna" är inte så svåra att göra, det är 6 varv som man upprepar så långt man vill ha skaftet, varav 4 av dem är 2 r och 2 a.

Om du vill så stickar jag gärna ett par åt dig. Säg bara vilken storlek du vill ha! :-)

Jag lärde mig sticka raggisar då jag fick mitt första barn Sebastian. Innan dess var det mormor, och sedan en annan gamling hemma i byn som stickade tills hon vart blind och inte kunde längre. Min mamma lärde sig också då Sebastian var liten.
Sitter mycke på jobbet och stickar, så 1 par kan jag göra på 1-2 arbetspass.

Ha det bra, och var rädda om varandra.

Kram Ewa

Älfgärdet sa...

Ja! Nu ska du snart få något ihopknåpat av mig. Tur att vi är inne i julpysseltiden! Sänder du mig din adress i ett mail?
madeleine.nilsson@alvgardet.pp.se