fredag 5 juni 2009

Minnenas tvättstuga .

Alltid när jag står nere i min tvättstuga och viker eller stryker tvätt så tänker jag på min mormor . Hon bodde förr i tiden på Lyckselevägen 20 i Vällingby i ett hyreshus som var rätt så långt och inte helt rakt utan följde formen på gatan utanför . Huset låg inte helt plant heller för gatan låg i en backe och allt detta tillsammans gjorde att det fanns den mest fascinerande källare jag någonsin varit i ,i just detta hus ! Den var inte bara lång utan även vindlade den fram än hit och en svängde den dit , å inte nog med det ibland var det några trappsteg upp eller några trappsteg ner . Gissa om det var ett äventyr att få gå där som liten . För när man kom ner och den tunga järnporten slagit igen bakom en gällde det att trycka på lysknappen som lyste ilsket rött där i mörkret innan man kunde börja gå . När man väl hade börjat gå så gällde det att inte dra bena efter sig så att man inte hann tända på nästa lysknapp innan allt slocknade och blev beckmörkt där nere i gången . Ibland blev det spännande på gränsen till olidligt när man hörde att någon kom från andra hållet och innan man visste vad och vem .....
Innan jul varje år packade mamma in sina två små flickor , mattor och lakan i bilen och körde de tio milen in till Vällingby för då skulle det tvättas i Mormors tvättstuga och Mormor hade tagit ledigt från jobbet för att hjälpa till . Tvättstugan var enorm , tyckte man då . Med flera rum för olika ändamål . Då bokade man inte för några futtiga timmar inte utan då hade man den en hel dag eller två . Där fanns ett stort torkrum minns jag med en fläkt som blåste enormt , fatta vilken känsla att stå gömd där bland lakanen som hängde på tork och svängde i blåsten och den mullrande fläkten . I ett rum fanns den stora mastodont stenmangeln , vilken maskin , har ni sett en sån ? Jag vet jag var så imponerad av Mormor som kunde sköta den där stora maskinen alldeles själv , rulla upp lakan på valsar och trycka på knappar . När sen den stora stenskivan fälldes ner och började rulla valsarna så stod man mot väggen på kortsidan för att känna spänningen när den stora stenskivan kom åkandes mot en för att i sista stund vända och åka åt andra hållet . Det var bättre en terminator kan jag be att få tala om . Sen fanns där en centrifug som såg ut som en liten rymdmaskin , och den kunde man faktiskt få trycka på själv och jädrar vilken fart den hade och som den studsade runt .
Nu står jag där nere i min tvättstuga och med den enda hjälpredan jag har , frysboxen ! Han och jag viker och sträcker lakan tillsammans ,han biter ihop och jag drar, det funkar , men kanske inte är det ultimata . Mormor var den som lärde mej vika tvätt,stryka och mangla , jag är så glad för det . Minnen som kommer till mej och alltid nere i tvättstugan är Mormor som t ex när man som riktigt liten satt på golvet under ett lakan som skakades ,veks och sträcktes i händerna på Mamma och Mormor , det var lycka det . Min lycka idag är den här som min handyman har gjort , min sorg är att den stått där i flera dagar nu utan tvätt , för det slutar ju aldrig regna . Så nu ska jag gå ner till min trogna vän i källaren och vika lite lakan som torkat .

Jag hoppas ni får en fin helg , Nationaldag på min ära , märkvärdigt ska det vara ! Jag ska fira min älskade syster för hon fyller 25 på söndag knappt äldre än mej ;-) Häpp !
Lotta

35 kommentarer:

Annas skattkammare sa...

Hej Lotta! Vilka härliga minnen förstår jag, från din mormor och hennes spännande källare och tvättstuga.. Visst har man vissa saker som hör ihop med vissa personer, de minnena kommer tillbaka när man gör något som påminner.. =)
Men vad duktig han är din man som gjort en sån fin torkställning, ska nog önska mig en jag med så småningom nu när vi ska köpa hus. Superfint ju!!
Trevlig helg!
Kram /Anna

Lycka är ~ Onnea on sa...

Hej :D
Just en sån bykställ såg jag i en tidning för ett bra tag sedan och nu ligger den på bordet och väntar på att det ska bli gjort ett bykställ nån dag. Mönster till krusidullerna hittade jag inte, så här blir det troligen en enklare variant.
Ha en trevlig helg!
~Marita~

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Lotta! Vilka fina minnen du har om något så trivialt som tvättstugan! Kan vara skönt att ha något fint att tänka på när man är less på tvättberget! Känner igen mig i många av dina historier. När jag bodde i ett gammalt lägenhetshus i Uppsala så hade de en såndär gammal stenmangel i källare. Måste dock erkänna att jag hade lite mardrömmar om den i början, men så har jag väl också lite väl morbid fantasi blandat med mörkrädsla! Åh, så fin torkställning din händige make har gjort. Kan förstå att du är sugen på att tvätta lakan när du får hänga dem på en så vacker ställning.
Hoppas att ni får en SOLIG helg, nationaldag och födelsedagar till ära!
Kram MAria

rosenskära sa...

Precis det där har jag upplevt, men inte som liten utan som vuxen med två småbarn, och då var det inte riktigt lika mysigt som du beskriver det! Tänk vad olika minnena kan bita! Två tunga IKEA-kassar, en bäbis i bärsele, en tre-åring tultandes bredvid, ner med hissen, geom två tunga ståldörrar,långa svarta korridorer, två ståldörrar till. In med tvätten i maskinerna. Upp igen. En timme senare, ner igen, ut med tvätten, in i torkrummet och hänga all tvätt med bäbisen på magen... Pust. Jag var ÖVERLYCKLIG när vi flyttade och jag fick egen maskin och tumlare...

Ha en fin helg goa loppa!

Lena

helen sa...

Vilken ljuvlig historia, berättad bland dina vackra bilder!

När jag var liten hände det ibland på vintrarna att mamma satt upp tvättlinor på övervåningen och hängde de nytvättade lakanen där.

Där var det roligt att leka...

Åh, torkställningen som din man har gjort blev så fin. Jag har också sett en ritning på en liknande i någon tidning, som jag har sparat i en inspirationspärm, till min make, men det vet han inte om än...

Ha en skön helg!

Kram
Helen

Susannne sa...

Oh jag vet precis vad du talar om en sån tvättstuga hade vi i Hässelbygård inte långt ifrån Vällingby när jag växte upp. Den stora mangeln var spännande o ibland tror jag nog att det hände olyckor med den!
Fin tvätthängare!
Hälsningar Susanne

Bloggullet sa...

Så härligt du berättar om tvättstugan. Min mormor är likadan, att tvätta var en omsorgsfull process som tog lång tid med vikning och mangling. Jag minns när jag var med och så fin tvätten blev.

Nu är det bara ett hastverk med tvätten.
Frysboxen, ursäkta om jag frågar om det är din man eller en riktig box?;0)
Min man kan påminna om en frysbox i vissa stunder.
Kramar

Mitt smultronställe sa...

Åh va härligt att läsa, tycker det är helt underbartmed minnen!!!
Man saknar allt farmor och mormor i bland!!!

Hoppas du får en bra helg kram Camilla.

Fågel Blå sa...

Vilken underbar berättelse, och vilka fina bilder du varvat med, blir lite sentimental och börjar tänka på min mamma och mormor, och hur det var i våran tvättstuga, när jag växte upp.
Ha en skön och avkopplande helg!
Kathrine

AnCa sa...

Ha ha ha!!! Kan inte sluta skratta åt bloggullets underbara kommenar till detta inlägg. Detta trots att jag ligger däckad med mitt eländiga ryggskott och känner mig allt annat än 25!!!

Kramis Söstra Di

STENLYCKA sa...

Åhh så underbart du berättat om tvättstugan.Underbara bilder.
Önskar dig en fin Nationaldag!
KRAM

Lallis - liv och leverne sa...

Vad härligt du berättar, gumman!
Ha en fin dag.
Kram Lallis

drömmen om vitt sa...

Men....men låter nästan som om det var jag som liten, när jag var hos mormor.......minns källaren med det illröda knapparna och doften av alla lakan.....Dessutom lärde jag mig med, av mormor....hon t.o.m mangla alla dukar till vårt bröllop.Tur att man fått lära sig av dom bästa....
ha det gott!
Lotta

johanna sa...

Å vilka minnen! och underbar tvättställning!!!
Jag hejar på sverige=))))
Kram

johanna sa...

Som ensam tjej så måste jag låtsas vara lite intresserad=)))) Igentligen så är jag inte ett dugg intresserad=))))

johanna sa...

=))) Ja jag sitter här o jhåller med emellanåt=)

johanna sa...

Ja det ska jag göra=))))

Les Cotrions sa...

What a nice story and sweet memories! I'm enchanted reading about your grandmother and her laundry! Faboulous photos you made!
I wish you a very sunny Sunday!
Vale

Helena sa...

Vilka härliga minnen, jag har liknande minnen från min farmor, men då var det vinden! Hoppas du får en fin söndag! Kram Helena

Ann-Catrin sa...

Morrn Loppan!!

Härliga minne från en svunnen tvättstuga.. och så vackr bilder du visar att man inte vilo sluta titta!!

men du.. spring ut nu till din vackra torkställning.. SOL JU!!

En stor varm kram till DIG♥♥
Ann-Catrin

ja nu får vi hoppas att onsdagens ultraljud på ögat ger oss en fingervisning hur det ska gå medd synen och är nästa op ska bli.. jobbigt det här

Christina S sa...

Vilken intresant berättelse! Torkställningen är verkligen underbar (mycket finare än min torkvinda i metall). Det kanske blir nästa projekt hemma hos oss att försöka snickra en så'n..

tindra lite mera sa...

Alltid så roligt att läsa dina små historier och med så vackra bilder till!
Du har inte funderat på att bli sagoförfattare!!??
Kram Katarina

gamla skolan sa...

Vilka härliga minnen !! mina väcks också till liv , känner igen en del av dom där maskinerna ! Något liknande din tvättställning ska vi också bygga i sommar ! dom är så fina , såg en byggbeskrivningen förra året i Allt i Hemmet som jag har sparat . hoppas du snart kan använda din ! Kramar Susanne / den gamla skolan

ingmarie sa...

Herregud..visst kommer jag ihåg när mormor o jag skulle tvätta mattor i dammen!Vilken upplevelse det var!Såpskurade alla mattor o sköljde dom sen,vilken doft......Men vilket slit,inte var det bättre förr!

Ha så bra nu ska jag lusläsa din blogg...

mimmuli sa...

Hei kära du, tack för besöket..Thihii...jag skrev om sniglar...lite..ja tar kål på dom me öl, ja de får supa sej fulla sen slänger jag dom i diken..=)) Nu har det inte än varit så många ute efter mina planttor. Men kallat har de varit igen..Vi hade minus grader här förra natten ..jätte orolig för mina fina bärbuskar..=/

Ja vet du..jag saknar enormt min mormor..minnen de e so kära man har..o de lever i varje sak man minns , ser..

Tusen kramar från mimumuli som lever livet på landet här i kalla Finland.. Vet du jag hade idag vanttor o mössa !!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilka härliga tvättstugeminnen du har, fast jag kan känna igen mycket med långa källargångar och lampan att hinna trycka på och den hemska kolossen till stenmangel :)
Ja det är nog Beethoven. Jag kollade alla tänkbara kompositörer som jag kunde komma på, på google bildsök, men fann ingen som liknade. När jag började söka mer på B och kopierade in till mitt foto såg man likheten. Så nu kallar jag honom för Ludde ;)
Han ska få flytta in sen. Imorgon ska jag åka och köpa ett stort ekskåp, hoppas det finns kvar, jag ringde och ville tinga det men det gick de inte med på för de har fått klagomål när de gjort så. Vi får väl se.
Må så gott vännen!
kram
nina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Förresten är det möjligt att få en byggbeskrivning månntro? Din handyman har varit jätteduktig! Så fin torkställning!
kram nina

Viola sa...

SÅ härligt och fänglsande du berättar...och du ska veta att min barndoms tvättstuga såg likadan ut...tyckte det var urläskigt i källaren och den dära stroa stenmangeln som var som ett monster och centrifugen som man skúll tro att den skulle explodera när som helst och så alla stora karen med hjul där mamma hade blötlagt..hoppas du har en bra dag, kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej goa du...längesen nu!!! Nu är jag tillbaksmed min nya blogg...hjärtligt välkommen;)

Härligt att höra om den gamla ttvättstugan;) Underbart vacker tvätt upphängare...vi får oppas på lite sol;)

Många kramar mamma millan♥

Marcela sa...

Hi my dear Lotta
What a wonderful memories you have!!!

I have to do the laundry too, and I never have enough room to hand my clothes,ha
I live in an apartment :(

I send you a big hug, Muchos abrazos querida Lotta

Designe sa...

Vilken härlig historia och härliga minnen! Såå fina bilder oxå och jag gillar verkligen din tvättställning! Ha en bra dag! ..ps..det regnar här oxå..men det var kanonväder igårkväll..ds
Kram :)

Lilla Blanka sa...

Hej goa Lotta!

Vilken härlig historia! Tänk vilka starka minnen man kan ha om en tvättstuga och källare. Konstigt nog har jag också otroligt detaljerade minnen av en källare där tvättstuga och ett enkelt bad låg. I badkaret hade farfarn placerat en massa mört (!) Jag tyckte hela upplevelsen var spännande och samtidigt lite läskig där i källaren..men det satte starka minnen :)

Dina bilder är så fina till också...underbart!

Kram och ha en fin helg, den är ju på ingående känns det som :)

Mia

Lallis - liv och leverne sa...

KOmmer bara in och kikar till dig lite:)
kram

Unknown sa...

Hejsan Lotta min vän! Vilka ljuva minnen från din mormor och hennes spännande källare och tvättstuga och lika ljuva bilder! Ja, jag får prata med Ingela så får vi se om det kanske kan gå att greja något med boken, men jag lovar inget för dessvärre sitter förlaget i Stockholm på alla böcker sen går de direkt till butik. Ha en fin helg nu!! KRAM Petra

Johanna sa...

På www.item.blogg.se kan du beställa hem ditt eget personliga namnsmycke i silver. Unika, personliga, prisvärda och framför allt snygga smycken för honom & henne på www.item.blogg.se

Smycken med en romantisk stil.