tisdag 10 juni 2008

Så här i skolavslutningstider !


Små barn ska njutas

omsorgsfullt och långsamt

utan hafs och brådska

när dom är som mognast

fulla av saft och sötma !

.....

Små barn ska njutas

frikostigt och utan ängslan

så att dom riktigt känner

att dom är till lust

och bästa rätten på

livets knappa bord !

.....

Sandro Key-Åberg



Den här dikten hittade jag när jag packade ner saker i badrummet , den hade hamnat längst in ,ihopknycklad i pottskåpet . Jag hade den satt uppe över skötbordet när Lilla Loppan var som nyast , för att inte glömma . Det är så lätt att stressa på när man har sånna där små och av erfarenhet så vet jag att den första tiden när de är nyfödda går alldeles för fort . Så när Lilla Loppan var som minst då levde jag faktiskt i varje sekund , för att riktigt njuta henne .
Så det är mitt bästa råd till alla nyblivna föräldrar NJUT den första tiden , den är så kort och den kommer aldrig tillbaka .
Lilla Loppan , Lille H och Store S Mamma

12 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Godmorgon min vän!!

Ryser av din fina dikt.. det är så sant som det står skrivet.. och jag hoppas och tror att jag gjorde det med min "minsta".. som nu är 14!!!!

Härligt att du bara tog en dag så där med lilloppan...hon är ju söt som en sockerbit!!

ha det gott nu och packa lugnt!!!
Tyvärr är jag allergisk mot att packa..så jag kan tyvärr inte hjälpa dig...jag får kraftiga reaktioner...varje gång!!

KRAAAM A-C

Annas skattkammare sa...

Vilka fina ord.. ska tänka på det den dagen det kommer en liten hem till oss! =) Fast jag njuter redan av andras, genom mitt arbete och genom kompisar.. men längtar faktiskt efter den dagen då vi får en egen liten knort. Ha en bra tisdag! Här blåser man nog nästan bort om man går utanför dörren låter det som! Kram /Anna

Tidsmästarinnan sa...

å, det där behöver man verkligen höra... mina är två och fyra, man stressar på så ofta istället för att bara vara!

Kram på dig!

Jes/Vita villa vila sa...

Å den grodan är så söt! Dikten likaså...

Kram Jes ♥

Tinnar och torn sa...

Stämmer så himla bra,ibland önskar man att den tiden kom tillbaka så man hann med att njuta ordentligt. Alla säger ju det att tiden går så fort när de är små men man inser inte det fullt ut förren de står där och ska gå ut skolan eller flytta hemifrån. Kram P.

Tvert-om-tanten sa...

Ja, tenk om man kunne stanse tiden mens barna er små... Selv om det er mye slit og strev, så er de så herlige og tiden går så fort, alt for fort... Man må prøve å nyte, men det er ikke alltid man er like flink til å kose seg, altfor ofte er hodet enten i fortid eller framtid...

Det ligger en utmerkelse til deg inne hos meg... Værsågod, ta den med deg på flyttelasset... :-)

Klem

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei ! Når jeg er inne på besøk hos ann-catrin dukker ofte envilsenloppe navnet opp og nå har jeg bestemt meg for å ta meg tid til å ta en tur rundt på besøk til de navn jeg stadig ser gå igjen. Det er bare så gøy å oppdage nye vakre blogger.
Diktet gikk rett inn i hjerteroten på meg, men det er vel det en mamma prøver hele tiden.. å nyte tiden mens barnene er små mener jeg. Tenker på det hver dag, men hujamei som tiden flyr, sukk!! Ene dagen er de små spedbarn den neste feirer man 11-års dagen... enda et hjertesukk! Nei noen ganger skulle jeg ønske man kunne fryse tiden så barnene stod i ro ved 4-5 års alderen så trygt og godt når de er i barnehagen *blink*
Ha en nydelig sommerkveld
Klem

Linneagården sa...

Så tänkvärt & sant.
Jag har varit hemma i 6år med våra 3barn & jag ångrar inte en dag. Tiden går så fort....

Hoppas du har det bra såhär i skolasvlutingstiderna!
Kram /madelene

MiaMaria sa...

Hej!

Ja, njut tiden bara rusar....

MiaMaria

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Underbar dikt!
Det är ju faktiskt så att tiden springer alldeles för fort och man måste stanna upp och ta vara på nuet, speciellt när det gäller de små.
Må så gott!
kram
nina

Designe sa...

Så fint skrivet! Hoppas att det är okej att jag gjort utmaningen nedan med samma bok som dig..det är ju den jag läser just nu! Gillar verkligen Ellen Keys kök med skafferi, stegeri, soveri osv. :) Kram

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå vacker dikt!!!

Hoppas att du njuter av sköna dagar! Kram!