fredag 21 mars 2008

Den "långtråkiga dagen" snart till ända .

Min man minns sin barndoms långfredagar som de mest tråkiga man kan tänka sig , men själv har jag inget minne av det . Syrran säger säkert till om hon vet annorlunda hon som har minnet i behåll . Det är så tråkigt med mej , jag har inte många minnen kvar av min barndom . Kan komma ihåg vissa känslor , men minnen ... har svårt att t.o.m. komma ihåg vad som hände för femton, tio eller bara fem år sedan . Usch , det är riktigt ruggigt . Men det var inte det jag skulle berätta om utan min barndoms långfredagar . På skärtorsdagen gick vi alltid påskkärring i byn , jag gick oftast med min kusin och man kunde få ruskigt mycket om man var ute först . Förutom av vissa som man tyckte då , snåltanter som man fick nån gammal pepparkaka av som mjuknat eller ett skrumpet äpple , hua . Men däremot fick man pengar och på den tiden ( tänk på att jag är gammal ) kunde man få ihop över fyrtio kronor i var . Senare på skärtorsdagen åkte vi ut till min Mormors lantställe som låg på en ö i stockholms norra skärgård . Där gick vi påskkärring igen , men på långfredagen . Då kunde vi få ihop ruggigt mycket igen . Vi lämnade naturligtvis vackra påskkort i gengäld . På den tiden var de många små påskkärringar som rusade runt i stugorna , igår hade jag besök av två och av dem fick jag ett vackert lila ägg med pistagegröna glitterslingor på , som Lilla Loppan genast tog i beslag . På den tiden var det i alla fall för mej och Syrran godishelgen med stort G , man fick ju inte godis så ofta då och det här att kunna gå runt och få in lite extra var ju rena rama julafton , och för de pengar man fick in köpte man ju mera sedan . Men nu .... var har de tagit vägen alla små påskkärringar ?? Har ni sett några ???
Fortsatt trevlig påsk !!

22 kommentarer:

Goa sa...

Hej Loppan min ljuva!
Vilket vackert inlägg...ja, jag tycker det!!
Vet du att jag har inte sett en enda påskkärring här...tråkigt.
Jag blev så himla överraskad av denna tradition när vi flyttade till detta land. Hlíf var bara liten då, och jag tyckte det var så mysigt...som hon och hennes kompisar kämpade med alla kort och förberedelser. Verkligen speciellt. Och jag kan gott erkänna att jag saknar det lite, så här i smyg..:)
När du berättar så får jag en Astrid Lindgren känsla i själen...det är väl bra..eller?!

Hoppas du mår väl och att ni kan ta det lite lugnt dessa dagar och bara njuta...samla kraft!
Massa kramar från ett vintrigt skåne!
Gillade bilderna på syrrans sida, visste att du var en buse...redan från början..;)

Goa sa...

Nu kan jag somna, när jag vet att du ska ta det lilla lugna imorgon..;)
Tänkte förresten, om tandläkaren flytar med dig, så kan ju, jag också flytta och bli hans sköterska...jag letar just efter en sån!
hmmm...det låter väl bra?!
Och inte behöver du packa ner mig, jag fixar det själv..:)

Kraaam och påskpussar!

Änglahem sa...

Inte en påskkärring i minivariant i sikte....!!!
Gammal??? man är inte äldre än man känner sig...eller? Jag må vara 40...nåja 41 i år på papprena, men på riktigt är jag inte en dag äldre än 30!!*drömmer*

Men jag har för mig att vi iaf tillhör samma generation, för jag kommer också ihåg häxeriet från förr*fniss*, fast jag var sååå blyg så jag höll mig mest i bakgrunden och efter halva rundan sprang jag hem till mamma!! Svårt att tro idag kanske när det inte går att stänga av mig...*hihi*.

Vackra gamla påskkort du visar, härligt!!

Nu ska jag bli tyst och gå och nana...tror jag.

Fortsatt god påskhelg!

Kram
Ulrika

Ewa sa...

Hej söta lilla loppan! Vilka underbara bilder, och vilken underbar påskberättelse. Minns med ett leende på läpparna då man var barn, och det var PRECIS SÅ! *ler* Numera verkar påskkärringarna utrotade... Har inte sett en enda i år. Mina tjejer är hos sin pappa, och hade "påskgummat" där ikring igår, annars är dom de enda jag sett de senaste åren. Tråkigt, för det är ju en mysig tradition. Däremot kan de skippa Halloween.

Hoppas ni har en fin helg. Du den där glaskupan och fatet är underbart. Ser gammalt ut.

Massor med snö kvar här fortfarande, och nu på morgonen är det dryga -10 grader. Igår blåste här småspik. Tur man har att göra inne då. Längtar dock till sommaren.

Varma kramar i massor.
/Ewa-Veva

Sarah sa...

En härlig påskhelg önskar jag dig! Kram Sarah

Jennys Vita Villervalla sa...

Kikar in och önskar dig en mysig påskhelg!
Kram
Jenny

C De-sign sa...

Så vackert och stämningsfullt inlägg du gjort! Jag som är äldre än vad du är minns dessa långfredagar....... harstek till middag....usch ( tyckte jag som sett haren hänga med enris i buken på verandan....) NEJ NU ÄR DEN ÖVER!!! Långfredagen alltså..!!! Jag har inte sett till en enda påsk-kärring....tur kanske är det när jag läser vad du skriver, för jag tillhör nog skaran av tanter som ger ett äpple....( inte skrumpet).....
GLADA PÅSK KRAMAR till dig
fr C

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härligt inlägg! Påskkärringarna har nog minskat i antal, i år har jag bara sett min lilla och hennes kompis.
Ha en fortsatt skön Påskhelg!
Kram
nina

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ja jamensan..här har vart fullt av små påskkärringar!! Ha en god påsk!!!Kram kram!!!!!!

__♥♥_♥♥
_♥♥___♥♥
_♥♥___♥♥_________♥♥♥♥
_♥♥___♥♥_______♥♥___♥♥♥♥
_♥♥__♥♥_______♥___♥♥___♥♥
__♥♥__♥______♥__♥♥__♥♥♥__♥♥
___♥♥__♥____♥__♥♥_____♥♥__♥
____♥♥_♥♥__♥♥_♥♥________♥♥
____♥♥___♥♥__♥♥
___♥___________♥
__♥_____________♥
_♥____♥_____♥____♥
_♥_______o_______♥
_♥_____=___=_____♥
___♥_____W_____♥
_____♥________♥
_______♥♥♥♥♥♥
~~~*GLAD PÅSK*~~~
Önskar Millan!!!!

Kram♥

Solrosfrö sa...

De är här! Alla kärringarna alltså, det myllrar på gatorna ;)
Glad Påsk!

Guldkorn i min vardag! sa...

Hallojsan i stugan!
Vilka fina minnen,ja nog minns man när man gick med kaffepannan inte blev det många korvören men väl en o annan godis.
Visst har jag sett påskkärring och en riktigt söt en också!
Kram Påsk-bella

Evelinas hus sa...

Vilka vackra bilder du visar.
Glad påsk!
Kram Caroline

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!
Så ljuva bilder..och du har rätt, tyvärr, inga små söta påskkärringar så långt ögat kan nå *snyft*
Önskar dig en skön fortsättning på Påsken!
Kramar
Mia

Sarah sa...

Jag undrar med vart alla påskkärringar tagit vägen. När jag var liten kryllade det överallt. Man fick skynda sig så man han före alla andra!
Tråkigt att höra att du minns sämre nu. Jag har ett mycket bra minne. Kommer ihåg jätte mycket från när jag var liten. En gåva har jag märkt, för det är många jag känner som minns så mycket. Ha en fortsatt trevlig påsk!
Kram Sarah

Lotta sa...

Hej tjejen!
Nä, några små påskkärringar har jag inte sett i år. Kanske tur, för då fick jag äta upp allt godiset själv. Fniss!!!!

Vackra bilder du bjuder på idag!
Ha en fortsatt härlig påsk!
Kram
Lotta

mittiminvillervalla sa...

Härliga minnen! Jag kommer inte heller ihåg så där särdeles mycket från min barndom. Det dyker väl upp nåt då och då när man minst anar det ;o)

Jag har inte sett till en endaste liten påskkäring i år. Däremot så har en höna varit i farten. Men det var visst jag själv ;o)

Du visar alltid så fina bilder både från ditt hem och övriga gammaldags bilder. Var hittar du alla dessa gamla bilder?

Ha en fortsatt skön påsk!

Stora kramen!

Monika

Karin i Villa Grå sa...

Hej vännen!

Jag tror att Halloween har snott alla påskkärringar. I stället för "glad påsk" i mars/april, säger de "bus eller godis" sent på hösten. Visst är det sorgligt!

Åh, jag minns långfredagen som just lååång. Kanske berodde det på att kompisens föräldrar var frireligiösa och att hon därför inte fick vara ute, eller på att mina föräldrar hade med sig hemifrån att man skulle tråka halvt ihjäl sig, men det var en dötrist dag, till och med i lilla Bergshamra :-)

Skärtorsdagen var desto roligare med allt godis man lyckades tigga till sig... *minns* Och pengar - en femma räckte till så mycket lösgodis då, men så var ju påsarna knappt hälften så stora mot påsarna som finns idag.

Ta hand om dig!

Kram, Karin

Wolf sa...

kan bara hålla med din make angående långfredagen, jag skulle vilja förlänga det hela och utnämna hela påsken som något trist och jobbigt, just när man var barn, nu för tiden har ju t.o.m. Ikea öppet hela helgen, det var ju otänkbart för en så där 30 år sedan.

ha det bäst
Wolf

Nygammalt sa...

Vilka vackra bilder. Ja du, vart har påskkärringarna tagit vägen? De enda jag såg röken av var min systerdotter och hennes kompisar.

Ha nu en skön fortsättning på påsken (jag tillhör kategorin som inte har så jätteroliga minnen av påsken heller).

Kram!

Ann-Catrin sa...

Hej du goa vilsna!!!
Ja du det där med påskkärringar..när jag var öliten...och du var ännu mindre..ja då handlade det mycket om GODIS::PENGAR.. som man kunde köpa godis för... du väckte liute minnen i mig.. jag är oxå rätt kass på att minas faktiskt!!!
Några påskkärringar ha´de vi här faktiskt..men de var varken små eller söta!!! tiigeri kallar jag det när de är över 12..
Men vackra bilder visar du som vanligt... kramar A-C

Anonym sa...

Hejsan!
Länge sen jag kikat in här!
Hoppas du haft en trevlig påsk!
Läste i ett tidigare inlägg att ni ska flytta. Säkert blandade känslor, men det blir nog säkert bra!!
Jag är nog dock för "kär" i mitt hus så jag tror inte jag skulle kunna flytta, hihi.
Ha det bra!

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fina bilder du visar oss..
Jag håller med dig vart har alla påskkärringar tatt vägen..jag har då inte sett några alls i år..
Kram Anette