tisdag 31 augusti 2010

Äppel päppel

De borde vara hjälmtvång i trädgårdarna just nu . För äpplena faller hejdlöst från träden rakt ner på marken utan att se sig för . Hunden Harry hoppar till vettskrämd emellanåt när de landar precis brevid utan förvarning . Människan Lotta räddar det som räddas kan innan barn , maskar , hundar vad det nu än är mojsar sönder alla . Det blev en äpplepaj i helgen och jag ska nu dela med mig av mitt enkla "smulpajsrecept" som jag vanligtvis brukar bara brukar höfta ihop , men nu försökt mäta ut , men improvisera gärna .

Loppans Ljuva Smulpaj

Ugn 200 grader


  • 4-5 normalstora äpplen


  • kanel och socker efter behag


  • 200 g smör eller margarin


  • 2 1/2 dl havregryn


  • 3 dl vetemjöl


  • 2 dl strösocker


  • 2 tsk vaniljsocker


  • 2-3 msk ljus sirap ( för knaperhetens skull )



Skala och skiva äpplena täck botten på en pajform med dem gärna två lager pudra om du vill ha kanel och socker över dem .Smält smöret i en bunke i micron blanda först ner havregrynen och mjöl sedan i med resten av ingredienserna , blanda väl . Täck äpplena med den smuliga degen . Grädda i mitten av ugnen ca. 15 - 20 minuter eller tills äpplena mjuknat och pajen fått färg . Ät den ljum , med vaniljsås eller glass .
Hoppas det ska smaka !!
Love/Lotta

29 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Tack för recpetet det måste såklart testas!!
Ha en underbar dag!
Kramis/LenaS

Skogslyckan sa...

Nu blev jag bra sugen så här på morgonkvisten. Har inte hunnit med att göra någon paj i år ännu. Kanske skall testa din...
Kram Pia

hemma hos lilla mej sa...

Nu blev jag också sugen på äpplepaj.....För det är ju bara så gott.Ska jag testa när jag blir frisk.Önskar dej en skön dag kram Rita ♥ p.s 1000 tack för receptet d.s.

Unknown sa...

Hihi, hjälmtvång...*fnissar gott*...du är då för rooolig du Lotta :-)))

Åh, det var något såå otroooligt gott över det här med din ljuva paj, så den måste provas!

Kram från Eva

Norregård sa...

Hej!!
Det ser så gott och höstigt ut, Me like;o) Ska testa receptet!!

Kram Malin

gamla skolan sa...

Mmmm låter underbart gott ! tyvärr har vi inga äppleträd i trädgården , så jag får köpa eller tigga !! Tack för receptet ! Kramar Susanne ♥

Ann-Catrin sa...

hej vännen!

ja du.. här i vår trädgård är det oxå nästan hjälmtvång... sicket äppelår det är i år....
tror banne mig jag ska göra en äppelpaj nu för det där såg ju ruskigt smarrigt ut

kram på dig
Ann-Catrin

Dessie sa...

Åh perfekt. Precis vad jag behöver. *fniss* Ser underbart ut.
Kram Dessie

Lisas torp sa...

Ja, jisses sicket äppelår det är! Det dråsar ju kring träden och jag förstår hur du menar!!:)

Vilken smarrig äppelkaka! Tusen tack för receptet!
Tack för din goa kommentar hos mej!
Ja, nu drar jag ner till "landet mellan vikarna" igen - åh, så härligt!
Ha en fin dag!
Kram
Lisa

Designe sa...

Åh va gott! Härliga bilder oxå! Tack för receptet! Jag måste ta rätt på mina äpplen oxå för de börjar oxå ramla av nu! Ha det bra! Kram :)

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Ser gott ut även jag vill testa.
Ha så gott!
Kram Anette

Uttan sa...

Men vad Jag blev sugen på Paj med massor av vaniljsås och glass....
Tack för recept får nog bli i morgon för då kommer svärmor på fika.

Gamla Linköping ser fint ut och verkar vara värt ett besök.

Kram!

STENLYCKA sa...

Himla bra att jag fick receptet på äppelpaj har just plockat in äpplen för att fixa något till kvällsfikat. Skall genast pröva ditt recept.
Hoppas det ordnar sig med din yrsel.Skönt att det inte var kristallsjukan för då kommer det förhoppningsvis aldrig igen.
Kram och ha en bra kväll!
Raina

Vintage House sa...

Hej
Men vad härligt gott det ser ut och vilka fin fina bilder...
ha det så gott
kram
sandra

Tigris Predikantan sa...

Påminns om min mamma: alla recept hade hon i ... händerna!
:)

Helen sa...

Hallå Lotta!

Vilka fina bilder och smulpajsreceptet ska genast testas. Det lät bättre än mitt recept som jag har kört med sedan vi fick baka efter det på hemkunskapen i 7:an.

Ha det gott, kram!

Rosor och Spetsar sa...

Mmmmmmm låter smaskigt, sirap, det har jag alldrig prövat att ha i, måste testa.
Kram
Annelie

KKvinneblogger sa...

Hei! Ser ut som en deilig oppskrift :)
Takk for kommentar på bloggen min. Jeg har ikke hørt om at kirken leide ut brudekroner i Norge. Det var de rike storbøndene som eide brudepynten, krone, sølv og annet, og så leide de det ut til de andre bøndene når døtrene rundt på gårdene skulle gifte seg. Senere, når skikken gikk av moten, kom mye av dette utstyret på museum, der de som vil gifte seg tradisjonelt fremdeles kan låne det.

Huset vid ån sa...

Mums, vad gott receptet låter....Måste bara prova! Dina bilder är vackra o inspirerande som vykort!

Hoppas att du får en fin höstdag! Kram Therese

Nillis sa...

Underbart fint foto på äpplen och bakning. Och roligt med receptet, måste jag prova. tack! kram Pernilla

Hanna sa...

gott.
kram
hanna

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Mmmm tack för receptet! Låter gott.
Nä, blomman är helt naturlig, det är Maja som planterat frön, men ingen av oss kommer ihåg vad den heter, tyvärr.
Ja kursen går via nätet. Che Bello Design heter de. Skoj är det. Hon presenterade ett arbete jag gjort här hemma i trappan. Det finns i deras senaste nyhetsbrev. chebello.dk tror jag är rätt adress.
Ha det gott goaste du!
kram
nina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Mmmm tack för receptet! Låter gott.
Nä, blomman är helt naturlig, det är Maja som planterat frön, men ingen av oss kommer ihåg vad den heter, tyvärr.
Ja kursen går via nätet. Che Bello Design heter de. Skoj är det. Hon presenterade ett arbete jag gjort här hemma i trappan. Det finns i deras senaste nyhetsbrev. chebello.dk tror jag är rätt adress.
Ha det gott goaste du!
kram
nina

Britt sa...

Tack för receptet, det måste jag testa.

Ja, så otroligt mycket äpplen det har varit i år. Synd att man inte hinner och kan ta till vara allt.

Kram Britt

NerbyKatta sa...

Tack för receptet!! Denna äppelpaj var den godaste nånsin!
Kram Katarina.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vi har vår kompost precis i närheten av äppelträdet så visst finns det risk för nedfall...
Såg väldigt gott ut med äppelpajen!

Kram
Marie

Inspiration i vitt sa...

mmmmmmmm så gott hos dig Loppan. Blir såå inspirerad att baka då jag ser dina fina fina bilder. Kram på dig/Ingela.

Tulipa sa...

Tack för receptet!!
Låter gott, gillar när det är havregryn i!

kram Mariette

Mycket annat & lite betong sa...

Vi behöver också hjälm men här är det ekollon som trillar ner. I år fick vi inte så många äpplen. Men det räcker till äppelpaj!

Ha det bra!
Agneta